So, hat eine Weile gedauert, aber hier ist nun ein Plan, wie der Blueverb aufgrund der Beschreibungen auf der Website und aus dem ToneQuest Report Artikel aussehen könnte. Ob die Werte im Einzelnen stimmen, wage ich nicht zu behaupten, zumal es angeblich fünf Versionen von Super Clean bis Super Overdrive gab. Die von mir angegebenen Werte möchte ich deshalb als Anhaltspunkte für die weitere Diskussion verstanden wissen.
Hall- und Tremoloschaltung habe ich nicht mit eingezeichnet, sondern habe nur die Schnittpunkte vermerkt. Die Schaltungen dürften aber bekannt sein. Ich zitiere nachfolgend aus dem TQR-Artikel (Quelle: Interview mit David Smith aka Smitty, ToneQuest Report Oktober 2006)
Reverb:
The reverb is an improved version of a mid 60s Fender. The Blueverb’s drive side picks up after the third gain stage so that it gets all of the coloration and preamp overdrive. I’ve also added a Dwell control to trim the drive to the tank depending on how much preamp overdrie you’re using. The orginal shares one of its recovery stages with a preamp gain stage, and I use completely independent recovery stages for two reasons. The first is I can tailor the tone of the reverb better. Turn down the Pre-Master and you’ll hear just reverb. It really helps you to hear what’s going on with the tank when you’re setting the Dwell level. The second is that by having an independent recovery stage, it allows the reverb to run in parallel with the vibrato instead of in series. With the Reverb turned up and the Vibrato on, try muting the strings and striking all six strings really hard. No “mumma” on the reverb. Now play a chord and let it ring. Mummumum ... on just the dry signal.
Und nun viel Spaß.
Viele Grüße
Stephan