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Dynacord Twen/Cathode Bias im Allgemeinen - Mods re. mehr Headroom?

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Offline Recky

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Hi Recky,

bei mir hat "feucht rauswischen" geholfen (beseitigen von Dreck-induzierten Kurz- und Nebenschlüssen), der gute ist totenstill geworden.
Und auch darauf achten, dass bei Austausch von Bauteilen, die zur Masse gehen, die Masseverbindung wieder genau da sitzt, wo sie vorher war.

Gruß
Stephan

Hi Stefan,

was meinst Du mit Kurz- und Nebenschlüssen?

Danke!
Recky
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Offline cca88

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Ich bin gerade wirklich voll beeindruckt von meinem kleinen Twen!

Heute morgen kam endlich der WGS G12C, den ich gebraucht erstanden hatte, um den Fender Special Design im Twen zu ersetzen. Der Fender kam mir von Anfang an nicht ganz koscher vor, weil er verdammt leise und irgendwie undynamisch war. Höhen kamen auch keine, Bässe auch nicht. Das schob ich aber alles auf den Twen - ich hatte zuvor nie einen gehört. Und Fender Special Design Speaker sind ja bekanntlich für ihren Ice-Pick-Ton berüchtigt.

Ihr habt's ja mitverfolgt: Bis ich endlich an eine "neue" EZ81 Gleichrichterröhre kam, konnte ich als Nicht-Tech nur (im wahrsten Sinne des Wortes) herumstochern, feststellen, dass die Stromversorgung nicht optimal war, etc. Durchs Auswechseln der EZ81 wachte der Amp plötzlich auf, aber das war's noch immer nicht. Er hatte irgendwie einen netten Ton, aber vielleicht war es eben diese Schlappheit, weshalb damals niemand Dynacord und jeder Fender spielen wollte.

Dennoch konnte ich es kaum erwarten, den Fender rauszureißen und einen bekanntlich guten Speaker einzubauen. Nach etwas Bastelarbeit (PT liegt auf dem Speaker auf, aber Chassis hat zum Glück noch Raum nach hinten) war der WGS am Start. Und dann bin ich vor Erstaunen hintenüber gekippt. Der Twen ist ein Weltklasse-Amp mit nem runden Ton, guter Dynamik, ausreichendem Headroom und nun, dank 98 dB beim WGS auch ausreichender Lautstärke!!!

Meine wichtigste Lektion bei diesem Projekt: Auch wenn man einen Amp nicht kennt - "don't judge a book by its cover". Wenn nur ein Glied in der Kette nicht stimmt, sollte man sich echt kein Urteil erlauben. Und wenn es dann auch noch das letzte Glied in der Kette ist, und eines, das den Klang eines Amps maßgeblich bestimmt, landet man schnell auf dem Holzpfad.

OK, der Twen brauchte den Cap Job, die neue Gleichrichterröhre, neue Endstufenröhren etc., aber mir persönlich ist noch nie ein Speaker untergekommen, der auf diese subtile Weise im Arsch war. Ich kenne kaputte Speaker, aber dann sind sie offensichtlich kaputt.

Die letzte große Baustelle am Twen ist der doch recht laute 50 Hz-Brumm, der parallel zum Volume-Poti lauter wird. Die Leitungen der Röhrenheizungen sind schon ziemlich dünn, die Verdrillung (Vertwistung... wie heißt das richtig???) zieht sich nicht konsequent durch, aber zunächst mal vermute ich die Erdung der Inputs, wodurch ein Ground Loop entsteht - wohl ein Designfehler.

Hat jemand von Euch beim Twen schon einmal erfolgreich den Brumm beseitigt?

Viele Grüße und vielen Dank aus der Eifel
Recky

Hallo Recky,

für noch mehr Headroom, Dynamik und etwas Solo-Dreck kann ich Dir vorbehaltlos einen ebenso "alten" Lautsprecher empfehlen...

Der Celestion Alnico Blue ist in den kleinen Kisten - bei mir ein 5E3 - eine Offenbahrung.... der hat zumindestens auf dem Datenblatt 100db/Wm...
Ich bin mit meiner Kiste selten zu leise - und bei zurückgedrehtem Gitarrenvolume könnte man beinahe schon von durchsetzungsfähigem "Clean" sprechen - bei Kneipenlautstärke gegen ein nicht allzu dynamisch (laut) gespieltes Schlagzeug, 100W Röhre am Bass mit EV15L - Blues und klassischer Rock auf diversen Sessions....

Und "voll auf" knarzt er wunderbar und setzt sich durch

Grüße

Jochen

PS: und dann könnte der Netztrafo auch wieder freigängig sein devil:)

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Offline Recky

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N'ahmpt Jochen!

Jou, der Netztrafo scheint tatsächlich nun wieder "freigängig" zu sein. ;D

Der Sweet Spot ist für mich jetzt ungefähr bei 3/4 Volume, sodass der Twen bei Tele-Poti 7,5 (fast) clean ist und bei 10 dann bluesig cruncht. Ähnlich wie beim Princeton zwischen 4 und 5, nur etwas mehr Kompression und etwas weniger Punch. Aber mindestens so gut!

Ich habe vorhin den eigentlich offensichtlichen Ground Loop, der quasi ab Fabrik schon drin war, entloopt. Der Amp verbindet den Ground Bus ja sowohl am Input als auch über die Elkos mit dem Chassis. Den ursprünglichen Becherelko hatte ich eh entfernt und einzelne Elkos installiert, allerdings wie im Originalzustand alle drei Minusse zusammengedrillt und an die ursprüngliche Masse gelegt. Jetzt liegt nur noch der erste Elko dort, die beiden Smoothing Caps habe ich ans Ende des Masse-Busses gelegt. Jetzt brummt der Twen nur noch ein wenig.

Meinste, eine geschirmte Leitung vom Input zum Grid würde bei dem Layout was bringen?

Viele Grüße
Recky
My religion? I'm a Cathode Follower.

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Offline cca88

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N'ahmpt Jochen!

Jou, der Netztrafo scheint tatsächlich nun wieder "freigängig" zu sein. ;D

Der Sweet Spot ist für mich jetzt ungefähr bei 3/4 Volume, sodass der Twen bei Tele-Poti 7,5 (fast) clean ist und bei 10 dann bluesig cruncht. Ähnlich wie beim Princeton zwischen 4 und 5, nur etwas mehr Kompression und etwas weniger Punch. Aber mindestens so gut!

Ich habe vorhin den eigentlich offensichtlichen Ground Loop, der quasi ab Fabrik schon drin war, entloopt. Der Amp verbindet den Ground Bus ja sowohl am Input als auch über die Elkos mit dem Chassis. Den ursprünglichen Becherelko hatte ich eh entfernt und einzelne Elkos installiert, allerdings wie im Originalzustand alle drei Minusse zusammengedrillt und an die ursprüngliche Masse gelegt. Jetzt liegt nur noch der erste Elko dort, die beiden Smoothing Caps habe ich ans Ende des Masse-Busses gelegt. Jetzt brummt der Twen nur noch ein wenig.

Meinste, eine geschirmte Leitung vom Input zum Grid würde bei dem Layout was bringen?

Viele Grüße
Recky

Auf die Schnelle - keine Ahnung - bei so ner LowGain Kiste sollte eigentlich so ziemlich Alles ohne geschirmte Kabl möglich sein....
Mein 5E3 brummt mit dem original Chaos-Massekonzept von good ole LEo gar nicht (vernachlässigbar)

und ich bin da jetzt auch nicht sooo pflegeleicht

Grüße

Jochen

PS: rauschen tut er - voll auf . aber das verwend ich nicht - sweet Spot ist bei ca 3-4 von 12

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Offline stephan61

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Hi Stefan,

was meinst Du mit Kurz- und Nebenschlüssen?

Danke!
Recky
Schmutz leitet etwas und kann Brummschleifen verursachen. Aber Du hast das Problem scheinbar schon geloest.

Geschirmte Leitungen vermeide ich. Ist  kein HiGain Apparat!
Das klaut nur Hoehen und Dynamik bei kleinen Amps.

Gruss
Stephan
« Letzte Änderung: 13.08.2015 23:07 von stephan61 »
"It must schwing!"

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Offline Racing

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Word of advice for a stocker.

First up the Twens MIGHT carry a groundloop stock.Take a look at if the groundbus running the length of the amp grounds at both the inputjack and the other side of the amp where it´s to run for the centertap/fuse of the stocker.

Second up,whoever designed the positioning of the cathode resistor e-lyte was a friggin idiot. In stock form that electrolyte is a mere few millimeters away from that stinking hot cathode resistor,and to make matters worse that electrolyte is specified to 85degC stock. If you´re to run the amp as cathode bias move that electrolyte as far away from the cathode resistor for the powertubes as you can get it.

As much as i understand that stock is on the agenda here...i´m not all about that.
Someone mentioned Fiat vs Ferrari.
Well.



A generic "Vox" board makes life a little easier when setting the thing up differently. Presentation becomes way more neat too.
Now. Dynacord in their wisdom supplied us with a hole ment for yet another noval already in stock form. It resides just inwards/below the input jacks.
So. Apart from resetting the entire amp as far as topology and making it run fixed bias i also opted to install an EF-86 that can be switched in/out of the circuit to hearts desire. In turn i opted to setup a James network for tonecontrol and lastly..a Celestion Vintage 30 speaker.

https://www.youtube.com/watch?v=KEhLr131ajo&feature=youtu.be

Result is right there. Guitar used is a P90 equipped lespaul copy. Pickups are generic,"vintage", Toneriders. Amp hands you just about 26 watts before clipping.
« Letzte Änderung: 1.09.2015 03:14 von Racing »

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Offline Recky

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Hi Racing,

thanks for your contribution to this thread. In fact, I have been following your musings on all things Dynacord elsewhere religiously and felt encouraged to check out this first Twen of mine. I wanted to restore it to stock because I wanted to find out what this simple circuit is capable of - I like simple things...  ;)

My Twen actually did suffer from the ground loop you mention, and I duly removed it. The amp was also desperate for a cap job, during which the cathode bias electrolytic cap was upgraded and moved a bit further away from the resistor.

I'm all about a classic/vintage clean and crunchy tone and have since modded the amp for more headroom and a 'creamier' tone. This is the first time I've read up on concertina PIs, and of course I stumbled across Merlin Blencowe's extensive writings on the subject as well as your suggestions with respect to the Twen, I believe, and managed to turn this amp into a truly world-class vintage-tone amp. Obviously, the feeble original speaker had to go and was replaced with a WGS G12C, which I wholly recommend as a vintage Jensen C12N replacement.

I like this amp so much that I'm seriously thinking about building my own from scratch, with a slightly larger cabinet and a better chassis layout.

Cheers,
Recky
My religion? I'm a Cathode Follower.

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Offline Racing

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Thanx!

Ontopic,and mind you...just an opinion...there actually IS one really good German made speaker in my opinion if one´s after the "old school" sound and that is the Isophon P30/37.
A bass speaker from the onset...but as distorted guitar came into the picture,before the 30/37 was conceived, things changed.
Only drawback is that their dB number ain´t all that high...but hey,we´re talking a mid -60´s AlNiCo speaker here. One thing´s for DAMN sure and that is that a P30/37 will hand a Vox blue a run for the money any day of the week. IMO one of the industries well kept secrets.

I´ve modified quite a few Twens by now,to differing stats,and the speaker upgrade is an absolute must. The stock speakers of an old Dynacord (Elbau´s or whatever) simply won´t cut it of modern music in any form is on the agenda.

Ditto for the actual cab,and this holds true for many of Dynacords spawns across time. The Twen in specific IMO has shown its best results when the rear plate is deleted completely.
The amp in the clip above runs a Celestion V-30 (which is a speaker i normally don´t fancy at all) and runs sans the rear plate. Cut a small piece of plywood to act as protection for the tubes and in turn...to hold the speaker out jack.

For the Rex and what not,that runs dual speakers,the cab is to shallow to work with modern day n era speakers and thus...comes to life as you install a divider wall between the two onboard speakers.
Then...we can enter rocknroll territory.

But by all means..yep. Has come to be a Dyna or two that i´ve modded by now. Fantastic value for money as platforms in my opinion.

That said,don´t sell the Twen cheap. They´re great little amps that surely can be turned into "the little engine that could".

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Offline Racing

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Btw.
No offense,but feel free to wright in German if you wish. I understand it perfectly well,it´s just way faster to me to wright in English as i was brought up with it.
Hope none of you guys mind that.

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Offline Recky

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Ontopic,and mind you...just an opinion...there actually IS one really good German made speaker in my opinion if one´s after the "old school" sound and that is the Isophon P30/37.
A bass speaker from the onset...but as distorted guitar came into the picture,before the 30/37 was conceived, things changed.
Only drawback is that their dB number ain´t all that high...but hey,we´re talking a mid -60´s AlNiCo speaker here. One thing´s for DAMN sure and that is that a P30/37 will hand a Vox blue a run for the money any day of the week. IMO one of the industries well kept secrets.

I own two of those P30/37s (Hifi Echolette brand) from an Echolette ET-100 cab and am really quite impressed! As a single speaker, they do not seem to be a very good match for a small combo amp, as they are not very loud, as you say, and their impedance is around 4.5 Oms. My pair, however, is currently living under an Echolette BS40 and waiting for a 2x6V6 or EL84 head i intend to build.

Ditto for the actual cab,and this holds true for many of Dynacords spawns across time. The Twen in specific IMO has shown its best results when the rear plate is deleted completely.
The amp in the clip above runs a Celestion V-30 (which is a speaker i normally don´t fancy at all) and runs sans the rear plate. Cut a small piece of plywood to act as protection for the tubes and in turn...to hold the speaker out jack.

I found this out entirely by accident, during my cap 'taste tests', where I forgot to reinstall the back panel and thought 'hey, this sounds really open now'. But it wasn't the cap I had changed... The mini-back panel is a good idea!

Cheers,
Recky
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Offline Recky

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Btw.
No offense,but feel free to wright in German if you wish. I understand it perfectly well,it´s just way faster to me to wright in English as i was brought up with it.
Hope none of you guys mind that.

Ah, gut! Es gebietet die Höflichkeit auf einem deutschsprachigen Forum, dass zumindest die, die es gut können, beim Deutsch bleiben.

Ich bin auch quasi bilingual, aber mein geschriebenes Deutsch ist etwas besser als mein Englisch, während ich in der Küche (mein Hauptjob dieser Tage) und bei Audio/Recording (mein früherer Job) und nun auch Röhrentechnik klaffende Lücken im deutschen Vokabular habe und daher andauernd dieses seltsame Denglish schreibe...  :-[
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Offline Racing

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*LOL*
Nah..your english is as good as they come. Take my word for it!
Agreed though that it might be an idea that we all stick to what we know best... ;D My biggest concern,to be honest,is that to this day not all understand/appreciate english. Well..can´t win ´em all i guess.
TBH my english limps a bit too these days having lived in Sweden for the better part of 30yrs.. ::)  Anyways.

Yeah.



I kept my solution real simple. About as simple as it gets and it indeed makes a Twen open up. That said,please please please those of you doing so stop selling the old Dynacords and what not cheap...read on...

Speaking of which. I to this day don´t get why you guys don´t dwell on your domestic production of tube amps more then you do. From a pure tech point of view the German made tube amps outshine most of what was ever produced in Britain and the US.
What the German made amps of the time lacked was...modern day n era sound,but see sound can always be altered by us simply resetting topology for the tubes present.

Having to reengineer e pisspoor design on the other hand though,as for the amp as a whole,is another matter. Just take a look at most generic made British amps of the time,they´re a damn joke TBH..built with whatever happend to be present in the part bin.

My personal preference with German made amps is indeed Klemt and in turn actually Austrovox (Austrian,i know..but they´re friggin deadringers designwise for the Klemts).
The boys of Klemt,to this day as far as i´m concerned,produced some of the finest guitar and bass tube amps ever conceived. As one takes a step back and REALLY ponder and regard what´s on the bench,why parts have ended up where they have and why the chassis is put together as it is and so forth...them boys knew what the F they were doing.
All said and done if you hand an old BS-40 what it can handle they surpass 50 watts with ease. Remember..distorted signal  ;D They do so at the weight of approx 10kg. Compare that to a 50w JMP....cheers!



So yeah. I own a bunch of BS-40´s as well as Showstars,Mustangs..down to the Winston GA-200 (a couple) and the  PA-200. All great amps. All amps that were truly DESIGNED.
Just take a look at the presence control of a Showstar...genius. Just plain friggin genius.

Of course there´s a couple of ET-100´s around. The early ones,with the gold baffle fabric,is the ones to get IMO as their frame is out of solid pine which makes them light. Put on a scale they tend to tip in at around 11kg-12kg.
What i do is that i remove one of the stock P30/37´s and replace that with an Eminence Cannabis Rex. The CR then provides the volume and the P30/37 the grit. A REAL good match if you ask me.
Then...check what the CR´s run..they´re friggin cheap.

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Offline Racing

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Speaking of EL-84s vs 6V6s...
Have built a crapload of them by now,as you  seemed to be aware.

Hoooooowever... >:D im right now knee deep in a pair of old Swedish made Sinus amps. Sinus model F12A´s. I´ve basically wiped them clean,the one is of -51 vintage and the other a -52 vintage,and will basically just reuse the powertransformers,their chassis and chokes.
Ok?
So?
Well. Idea of mine is to put together two real similar amps. Just one sporting a pair of EL-84´s and the other 6V6´s. Mainly to put them together as "cousins".
Further i´m going to keep it KISS. Keep It Simple Stupid.

As of lately though..i´ve come to grow fond of the 6V6 format. Sound difference them between isn´t a landslide exactly but it´s there..and at the time at least the 6V6 comes out ontop to my taste.

Further. Just finished a Swedish "mystery" amp. An old mid -40´s product with sides out of solid mahogony. Uses real old 6L6G´s for power. Really neat amp. Well built.

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Offline Recky

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I kept my solution real simple. About as simple as it gets and it indeed makes a Twen open up. That said,please please please those of you doing so stop selling the old Dynacords and what not cheap...read on...

Morning,

ich glaube im Moment, dass hier in Deutschland alle Verkäufer von Dyna Twens, Jazzes, Rexes, DA16s etc. glauben, sie hätten blattvergoldete Vintage-Amps im Angebot! Nicht-restaurierte, teilweise verbastelte (FX-Loop...OMG!!) für 280-300 €, mit erfolgtem Cap Job kaum mehr!!! Wenn man bedenkt, dass eine Restauration mit guten Bauteilen, Röhren und Speaker locker 200 € kosten kann, man aber maximal 300 € wieder dafür bekommt, stimmt da was nicht. Ich denke auch, dass deutsche Amps der 60er im Wert steigen werden, nicht so wie solche aus US oder UK, aber dennoch. Allerdings muss es doch einen substantiellen preislichen Unterschied geben zwischen einem "Dachbodenfund" und einem restaurierten Amp, der Teile und Arbeit reflektiert. Ist ja bei alten Fender-Amps nicht anders.

Speaking of which. I to this day don´t get why you guys don´t dwell on your domestic production of tube amps more then you do. From a pure tech point of view the German made tube amps outshine most of what was ever produced in Britain and the US.

Ich kann Dir sagen warum: mit der rühmlichen Ausnahme von Autos und Bier haben die Deutschen - speziell die jüngeren Generationen - immer ihre eigenen Errungenschaften und Produkte verschmäht. Nicht mal unsere eigene Musik haben wir wirklich je geliebt. Seit den 50ern versuchen wir amerikanischer zu sein als die Amerikaner (was nie funktioniert hat, weil wir nicht 'easy' genug, aber auch nicht naiv genug sind), unsere Radiosender spielen zu 90% US-Musik, das TV wird amerikanisch dominiert. In den 60ern war unsere erste Gitarre eine deutsche (in den 70ern eine japanische), aber die erste richtige Gitarre musste eine amerikanische sein. In Deutschland wurden Echolette- und Dynacord-Amps nur so lange gespielt, bis die transatlantischen Zollschranken teilweise stark verringert wurden; gegen Ende der 60er überschwemmten US-Produkte den europäischen Markt und auch Otto Normalmusiker konnte nun Fender-Amps und -Gitarren erwerben. Das kann man sich heute kaum noch vorstellen.

Überhaupt begannen Jim Marshall, Thomas Jennings und auch die Jungs von Dynacord und Echolette ja nur mit dem Bau vom Amps, weil die Zollbeschränkungen zwischen dem europäischen und dem US-Markt einen bezahlbaren Import verhinderten. Ebenso konnten nur die größten US-Studios, die den internationalen Plattenfirmen gehörten, überhaupt ein Neumann U47 ihr Eigen nennen. Daher der ganze andere Klang vieler amerikanischer Aufnahmen aus den 40ern, 50ern und frühen 60ern im Vergleich zu europäischen Produktionen.

All said and done if you hand an old BS-40 what it can handle they surpass 50 watts with ease. Remember..distorted signal  ;D They do so at the weight of approx 10kg. Compare that to a 50w JMP....cheers!

So yeah. I own a bunch of BS-40´s as well as Showstars,Mustangs..down to the Winston GA-200 (a couple) and the  PA-200. All great amps. All amps that were truly DESIGNED.
Just take a look at the presence control of a Showstar...genius. Just plain friggin genius.

Of course there´s a couple of ET-100´s around. The early ones,with the gold baffle fabric,is the ones to get IMO as their frame is out of solid pine which makes them light. Put on a scale they tend to tip in at around 11kg-12kg.
What i do is that i remove one of the stock P30/37´s and replace that with an Eminence Cannabis Rex. The CR then provides the volume and the P30/37 the grit. A REAL good match if you ask me.
Then...check what the CR´s run..they´re friggin cheap.

Ich habe den BS40 ja immer für einen JTM45/Bassman-Hybriden gehalten. Da ich ein großer Fan von Brian Setzers Gitarrenton bin, habe ich in meine ET-100 kürzlich zwei alte Vintage 30, noch aus Ipswich (nicht China), geschraubt, den BS40 eingeschaltet und in die Saiten gehauen. Nach dem ersten Akkord musste ich meine Unterhose wechseln - ich hatte vergessen WIE LAUT eine solche Anlage mit sehr effizienten Speakern sein kann!!!! Ich hatte regelrecht Angst vor dem Amp. Also habe ich auf die (verdammt gut klingenden Vintage 30 - bin ja sonst auch kein Fan davon!) verzichtet. Jetzt habe ich zwei Jensen C12Q drin, ein ganz anderer Ton, aber es klingt sehr nach Bassman.

Viele Grüße aus der Eifel
Recky
My religion? I'm a Cathode Follower.

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Offline Racing

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I hear ya.
In that case they´re cheaper up here. An old Dyna Hall-Jazz will set you back like 100 Euros. Ditto for most Dynacord made amps really...
The Klemt are normally somewhat more expensive,with emphasis on somewhat.
I´m 100% with you in that there needs to be a differ between what is an untouched relic and something that´s seen severe service and is good to go. No argument.

Hm. I guess what you to an extent is saying is "o tempera o mores".? Might very well be. Up here i´m doing my damndest to make guitarist as a whole understand and appreciate that sound per se can always be reset. ALWAYS. Sound is mainly a function of topology and that´s it,and i for one have grown to boredom in that an amp HAS to be a rectangular thing in black tolex. It has come to the point where the mere proposition makes me want to barf.
Enough of that crap already! Bring in some good old fashioned hotroding..attitude..humour. We do this music thingy,play that is,because it´s fun for the love of god! Then WHY on gods forsaken earth do we need to be stiff upper lip as far as our amps? A guitar can look basically any way and form these days but...amps.? God forbid that someone puts out something that isn´t rectangular and covered in black tolex!

The US...*LOL*. Yeah. An expression a German friend of mine handed me..."amerikanisches ambassade"= McDonalds. Nah. I hear you,to the letter.
Up here though,to be honest.. "The Swedish music wonder". That much is true. We´ve always been at the forefront with that,and to a degree are to this day.
Just take modern day n era metal. Scandinavian such is known around the world. Town where i LIVE is even known for it..."the Gothenburg sound".
Pitty that your younger generation obviously don´t take pride in German music history. Real pitty,because as always there´s guaranteed to be lots to be learned.

The BS-40 (and it´s syblings).
Yes yes yes and yes. In stock form though i find them rather "German" to the sound. Rather harsh,shrill and brilliant. That can be handled real easy though.
Word of advice,again  ;),if you want to widen that amp in a rather immense way...install a PPIMV pot. Makes the one amp be able to run from squeeky clean into...as you´ve touched upon...Marshall-eresk distortion.
I can´t for the life of me understand why not most "old school" amps are so equipped. It´s just beyond me.
« Letzte Änderung: 4.09.2015 00:21 von Racing »